A konstruktív konfliktuskezelés az együttműködés és a csapatmunka alapvető feltétele. Ugyanakkor Magyarország kulturális sajátosságai jellemzően az elfojtott majd destruktívan felszínre törő konfliktusokban is tetten érhetők.
Ahol két ember együtt dolgozik, ott konfliktusok is lesznek. Ez a legtermészetesebb dolog a világon: különböző nézőpontok, érdekek és személyiségek találkoznak egy ütközőponton. A konfliktusok feszültségszintje pedig akár katalizálhatja, akár vissza is foghatja a teljesítményt…
Sokszor már a szervezeti struktúrába eleve kódolva van az érdekellentét pl.: a sales és az ügyfélszolgálat, vagy a mérnökség és a gyártás között. Ráadásul sokan nem látunk magunk körül jó mintákat, hogyan is lehetne ezeket nem versengően (welcome to Hungary; grafikon forrása), hanem együttműködően kezelni.
Ha egy szervezet normalizálja a konfliktusok létét, és konstruktív kezelésüket beemeli a kultúrájába, normáiba, nemcsak stabilabb csapatokat és jobb munkamorált építhet ki, hanem olyan támogató munkahelyi környezetet is, amely növeli a munkavállalói elégedettséget és a produktivitást. Ne hagyjunk figyelmen kívül egy másik szempontot sem: a konfliktusok fontos szerepet játszanak a szervezet fejlődésében és innovációjában is.
Ha a vállalat figyelmet fordít a konfliktuskezelésre, akkor
- a munkavállalók tudják, hogy a nézeteltéréseket nem elsimítani, hanem megoldani kell.
- új nézőpontok, kreatív megoldások kerülnek előtérbe a viták során, ami segíthet jobb döntések meghozatalában és kreatív, innovatív megoldások kidolgozásában.
- lehetősége nyílik arra, hogy időben beavatkozzunk, mielőtt, mielőtt a problémák komolyabb következményekkel járnának.
- a csapattagok nyíltan és tiszteletteljesen kezelik és jobban megértik egymást, kialakul közöttük a kölcsönös bizalom, ez hosszú távon stabilabb, összetartóbb és hatékonyabb csapatokat eredményez.
- csökken a munkavállalók stressz-szintje, hiszen a csapattagok egy támogató környezetben érzik magukat, ahol a problémáikat meghallgatják és kezelik.
- a szervezeti kultúra támogatóvá és konstruktívvá válik, amelyben a munkatársak a konfliktusokat nem fenyegetésként, hanem fejlődési lehetőségként élik meg, ahol a problémamegoldás csapatmunkán és kölcsönös tiszteleten alapul. Egy ilyen pozitív szervezeti kultúra nemcsak az új munkavállalók bevonzásában, hanem a meglévők megtartásában is előnyt jelent a vállalat számára.
Kérd szakmai ajánlatunkat csapatok és egyének konfliktuskezelési tréningjének megvalósítására!